3 tips om op een gezonde manier af te vallen


  • Pilates bij de Fysioman

Veel klanten die bij ons in de praktijk komen vragen advies over de beste en snelste manier om af te vallen. Bij patienten met rug-, knie-, heupklachten kan het goed om gewicht te verliezen omdat dit het herstelproces bevordert.

Door Joe McConnell en Maxim Wijngaards

A

ls je af wilt vallen, is het belangrijk om dit op een gezonde en verantwoorde manier te doen. Geen crash-dieet dus, maar aanpassingen aanbrengen in jouw levensstijl die je goed vol kunt houden en waarmee je blijvend resultaat behaalt.

Dit zijn onze 3 tips om gewicht te verliezen:

1. Geef je lichaam een ‘impuls’

Je stofwisseling in rust gaat omhoog als je intensieve intervals doet tijdens je training. Uit onderzoek blijkt dat HIIT (high intensity interval training) de meeste effectieve manier van sporten is om af te vallen. Naast HIIT zijn er ook andere soorten interval training effectief om af te vallen. Voorbeelden van andere soort interval trainingen zijn zaktraining (boksen en kickboksen) en circuittraining. Het afwisselen van korte, intensieve 30 seconden cardio-oefeningen met rust geeft je lichaam de impuls die het nodig heeft om de vetverbranding te verhogen.

Bij De Fysio Man worden allerlei sportlessen gegeven om waarmee je op een verantwoorde manier kunt afvallen. Klik hier voor het rooster van het sportlokaal

2. Tryptofaan

Trypto-wat? Tryptofaan is een van de belangerijkste voedingsmidddelen die je kunt eten als je wilt afvallen. Maar wat is tryptofaan? Tryptofaan is een aminozuur dat betrokken is bij de productie van serotonine. Deze twee stoffen zorgen ervoor dat je goed kunt slapen en dat je lekker in je vel zit. Je lichaam maakt ook serotonine aan tijdens sporten als HIIT (zie punt één) kun je vinden in de volgende voedingsmiddelen:

  • Zaden: vooral in pompoenpitten, zonnebloempitten lijnzaad, chiazaad.
  • Noten: pistachenoten, cashewnoten, amandelen en hazelnoten.
  • Sojaproducten: tofu en sojabonen.
  • Kaas: de beste kaas is mozzarella met minder vet, maar in alle verse kazen zit tryptofaan.

3. Alle kleine beetjes helpen

Helaas, maar waar: sporten en bewegen blijven de beste manier om gewicht te verliezen. Probeer minstens twee keer per week te sporten. Als je echt af wilt vallen, is het aan te raden om zelfs drie tot vier keer te sporten. Zorg voor genoeg rustdagen tussen het sporten door. Wanneer je drie of vier dagen per week sport, verhoog je ook je stofwisseling in rust, waardoor je vetverbranding stimuleert.

Als twee keer per week sporten voor jou het maximaal haalbare is, zorg dan dat je op andere manieren extra beweegt. Neem de trap in plaats van de lift, de fiets in plaats van de auto en maak een extra wandelingetje tijdens de lunchpauze.

Literatuur

  • Clark JE. Diet, exercise or diet with exercise: comparing the effectiveness of treatment options for weight-loss and changes in fitness for adults (18-65 years old) who are overfat, or obese; systematic review and meta-analysis. J Diabetes Metab Disord. 2015 Apr 17;14:31
  • Emery, P. W. (2005). Metabolic changes in malnutrition. Eye, 19(10), 1029-1034.
  • Westerterp KR.: Physical activity, food intake, and body weight regulation: insights from doubly labeled water studies. Nutr Rev. 2010 Mar;68(3):148-54
  • Strasser B, Fuchs D. Diet Versus Exercise in Weight Loss and Maintenance: Focus on Tryptophan. Int J Tryptophan Res. 2016 May 10;9:9-16.
  • Meyer-Gerspach, Anne Christin, et al. "Effect of L-Tryptophan and L-Leucine on Gut Hormone Secretion, Appetite Feelings and Gastric Emptying Rates in Lean and Non-Diabetic Obese Participants: A Randomized, Double-Blind, Parallel-Group Trial." PloS one 11.11 (2016): e0166758